Wij doen er alles aan om onze veilingen eerlijk en transparant te laten verlopen. Lees onderstaande informatie voordat u biedt en koopt.

Registratie en waarborgsommen

Het registeren voor het bieden is gratis. Wel dient u mogelijk een waarborgsom te betalen. Tevens dient een identiteitsbewijs met foto te tonen als u registreert op de veilinglocatie (bijv. rijbewijs of paspoort).

Elke veiling is zonder limieten

Elk item wordt verkocht aan de hoogste bieder op de veilingdag, zonder minimumbiedingen of vastgestelde prijzen. Eigenaren mogen niet bieden op de items die ze verkopen. Biedingen zijn onherroepelijk, en alle verkopen zijn definitief. Indien u de hoogste bieder bent op het moment dat de veilingmeester aankondigt dat een item is verkocht, dan bent u de nieuwe eigenaar van dat item.

Alles wordt verkocht "zoals het is, zonder garanties".

Omdat wij geen garantie geven op de items in de veiling raden wij u aan de veilinglocatie te bezoeken om de items die u wilt kopen te inspecteren voordat u mee gaat bieden op de veilingdag. U kunt ook iemand naar de locatie sturen die de inspectie namens u uitvoert.

Transactiekosten voor kopers

Let op: Met ingang van 1 januari 2023 is onze structuur van transactiekosten aangepast; voor elk gekocht kavel worden onderstaande transactiekosten in rekening gebracht. 

Canada

  • Behalve zoals hieronder vermeld, geldt voor elk gekocht kavel transactiekosten van: (a) 10% op alle kavels die worden verkocht voor CAD 12.000 of minder, met een minimumvergoeding van CAD 100 per Lot, (b) 4,85% op alle kavels die worden verkocht voor meer dan CAD 12.000 tot CAD 75.000, met een minimumvergoeding van CAD 1.200 per lot of (c) CAD 3.638 op alle kavels die worden verkocht voor meer dan CAD 75.000.
  • Voor veilingen op landbouwbedrijven geldt, ongeacht of u online of persoonlijk biedt, voor elk gekocht kavel transactiekosten van: (a) 10% op alle kavels die worden verkocht voor CAD 12.000 of minder, (b) 3,85% op alle kavels die worden verkocht voor meer dan CAD 12.000 tot CAD 40.000, met een minimumvergoeding van CAD 1.200 per lot of (c) CAD 1.540 op alle kavels die worden verkocht voor meer dan CAD 40.000.

VS en Mexico

  • Voor elk gekocht kavel gelden transactiekosten van: (a) 10% op alle kavels die worden verkocht voor USD 12.000 of minder, met een minimumvergoeding van USD 100 per Lot, (b) 4,85% op alle kavels die worden verkocht voor meer dan USD 12.000 tot USD 75.000, met een minimumvergoeding van USD 1.200 per lot of (c) USD 3.638 op alle kavels die voor meer dan USD 75.000 worden verkocht.

Europa en het Midden-Oosten (behalve het Verenigd Koninkrijk)

  • Voor elk gekocht kavel gelden transactiekosten van: (a) 10% op alle kavels die voor 12.000 of minder worden verkocht, met een minimumvergoeding van 100 per Lot, (b) 4,85% op alle kavels die voor meer dan 12.000 tot 75.000 worden verkocht, met een minimumvergoeding van 1.200 per lot of (c) 3.638 voor alle kavels die voor meer dan 75.000 worden verkocht (in de valuta van de veiling).

Verenigd Koninkrijk

  • 10% op alle kavels die worden verkocht voor £6500 of minder (b) voor Kavels die worden verkocht voor meer dan £6500, £650 plus 2,35% op een dergelijk bedrag van meer dan £6500.

Australië en Nieuw-Zeeland

  • 7,5% van de verkoopprijs met een minimumvergoeding van 100 per Lot, in de valuta van de veiling.

Japan

  • (a) 10% op alle kavels die worden verkocht voor JPY 1.000.000 of minder, met een minimumvergoeding van JPY 10.000 per Lot, of (b) 4,85% op alle kavels die worden verkocht voor meer dan JPY 1.000.000 tot JPY 3.400.000, met een minimumvergoeding van JPY 100.000 per lot, of (c) JPY 164.900 op alle kavels die worden verkocht voor meer dan JPY 3.400.000.

De transactiekosten zijn van toepassing op aankopen ter plaatse, online en bij proxyaankopen.

Voor alle kavels met een titel in de VS en Canada worden administratiekosten in rekening gebracht.

Alle uitgebrachte biedingen zijn steeds exclusief BTW - waar van toepassing - en exclusief de nog bijkomende transactiekosten.

Betaling en verwijdering

Items dienen volledig betaald te worden binnen zeven (7) dagen na afloop van de veiling.

Contante betalingen worden niet geaccepteerd. Zorg er a.u.b. voor dat de rekening wordt voldaan door dezelfde rekeninghouder als het account waamee de aankoop is gedaan.

Kopers kunnen hun aankopen niet van het veilingterrein verwijderen voordat hun factuur volledig betaald is.

Indien Ritchie Bros. geen duidelijk eigendomsrecht kan leveren, krijgt de koper het volledige aankoopbedrag terug.

Lees de algemene voorwaarden voor bieden

Deze informatie is slechts een samenvatting. Als u deelneemt aan een veiling, dient u de volledige algemene voorwaarden te lezen en ermee akkoord te gaan voordat u biedt (te vinden in uw veilingcatalogus en wanneer u online deelneemt aan de veiling). Lees de volledige algemene voorwaarden aandachtig door.

Additional Notes

Value Added Tax (VAT)

VAT and other DUTIES as they may apply are the BUYER'S RESPONSIBILITY.

UK Value Added Tax (VAT) will apply in the following cases:

  1. UK registered companies or items that remain in UK.
  2. EU buyers who fail to provide a valid VAT number and/or EU buyers who fail to provide valid proof of transport (complete CMR) within 90 days after the invoice date.
  3. Non EU buyers who fail to provide correct and complete Export Documents to RBA within the 90 days since invoice date.

Valid proof of transport for EU buyers

A valid CMR document must mention the Ritchie Bros company as the sender in box 1; lot number and full lot description in box 6; signature of the receiver in box 24; plus the rest of the usual information.

Valid proof of transport for Exportation

Official Customs documents provided by the corresponding Customs Authorities. The corresponding Ritchie Bros company must appear as the exporter on the export document. The lots must be clearly described and identifiable. We require the final proof of export (i.a. "exit confirmation" or "goods departed" confirmation) the intention only is not considered sufficient.

Important notice for Non-EU buyers

Buyers that will export the goods out of the European Union (non-EU buyers) are required to pay a deposit on all pieces of equipment bought at the auction. The deposit equals the local standard VAT rate calculated on the purchase price of the equipment. This deposit will be refunded to the nominated bank account of the buyer within five (5) business days after presentation of Proof of Final Export. This Proof of Final Export can be provided by your customs broker or freight forwarder. Non-EU Buyers should provide accurate bank details in order to facilitate timely refund of deposits.

To avoid the VAT deposit Non-EU buyers can engage the services of RB Logistics or they can work with one of the nominated shipping companies assigned by RBA:

RB Logistics
The Netherlands
Tel. +31.168.392200
Fax. +31.168.392250
Contact us by email

European Union Machinery Directive

Effective January 1, 1995
Certain items in this auction may require CE-marking. Items that are not CE-marked are offered for sale on the condition that any buyer intending to sell or use such item within the European Union will take the necessary measures to certify the item, if and as required under the European Union Legislation on Machinery implemented in the national legislation of the relevant member countries. The purchaser is responsible for all costs related to certification and upgrading. Please contact the manufacturer or his authorized representative within the EU for details.